Schoolvoorstellingen VO
Schoolvoorstellingen VO

Wat doe jij?
De interactieve voorstellingen van Artiance -Wat doe jij?- maken ingewikkelde thema’s op een speelse en uitdagende manier bespreekbaar. Jonge acteurs spelen herkenbare situaties en dagen de jongeren meteen uit mee te denken en zich uit te spreken. Door deze actieve aanpak ontstaat een peer-to-peer effect: jongeren spreken elkaar aan op (on)wenselijk gedrag en het zelfcorrigerend vermogen van de groep doet zijn werk. Binnen de veilige context van de spelsituatie experimenteren de jongeren met gedrag, ervaren ze hun invloed op anderen en worden ze uitgedaagd verder na te denken over het thema. De voorstellingen worden dicht op de huid gespeeld in het klaslokaal.
OVER DE KOP 2.0
Samen werken aan mentale veerkracht bij jongeren
Over de Kop 2.0 is een compleet educatief programma dat mentale gezondheid bespreekbaar maakt op school. Met een interactieve voorstelling, verdiepende lessen en een ouderavond worden leerlingen, ouders én docenten actief betrokken. Het programma is speciaal ontwikkeld voor de tweede en derde klas van het voortgezet onderwijs, voor alle niveaus.
Interactieve voorstelling
De 90 minuten durende voorstelling bouwt voort op tien jaar ervaring met de succesvolle Wat Doe Jij-voorstellingen van Artiance. Geen traditionele theatersetting, maar een open dialoog met sterke theatrale elementen, gewoon in het klaslokaal en samen met de mentor. Leerlingen herkennen zichzelf in de scènes en worden uitgenodigd om hun mening te geven, ervaringen te delen en met elkaar in gesprek te gaan. Zo ontstaat er een veilige, open sfeer waarin jongeren zich gezien en gehoord voelen.
Verdiepende lessen
Aansluitend op de voorstelling volgen twee lessen van 45 minuten, gegeven door gastdocenten van Bibliotheek Kennemerwaard. Hierin gaan leerlingen dieper in op thema’s als:
- Hoe herken en reguleer je emoties?
- Wat kun je doen als je je somber voelt?
- Hoe werkt je brein onder stress?
- Welke strategieën helpen om met spanning om te gaan?
Met praktische oefeningen ontdekken jongeren hoe ze beter kunnen omgaan met stress en emoties. Ze leren dat het oké is om je soms minder goed te voelen – en dat ze daarin niet alleen staan.
Ouderavond
Ouders worden actief betrokken bij het programma door middel van een ouderavond, waarin zij handvatten krijgen om thuis het gesprek over mentale gezondheid aan te gaan.
Over de kop 2.0 is ontwikkeld in samenwerking met GGZ Noord-Holland Noord
Meer informatie: [email protected]
SCHERMTIJD
In SCHERMTIJD delen vier jongeren hun (digitale) ervaringen en gedachtes door middel van snelle scenes en prikkelende taal. Ze geven de klas een kijkje achter de schermen van hun ‘perfecte’ insta-leven, stellen vragen en gaan in gesprek met de groep. Ze dagen de klas uit om mee op onderzoek te gaan naar hun eigen off- en online identiteit.
De mens is enorm geëvolueerd. Uitvinding na uitvinding bracht ons van de prehistorische Steentijd via de IJzertijd, de Romeinse tijd en de Moderne tijd naar waar we nu zijn: welkom in DE SCHERMTIJD. En dat is dan meteen onze werktitel van deze voorstelling over hoe ons online leven (en onze online identiteit) steeds belangrijker wordt en zelfs de overhand krijgt in hoe we contact met elkaar hebben.
‘Prikkels! Filters! Insta-life!
Grote glimlach voor de LIKES terwijl je net gehuild hebt omdat je je eigenlijk KUT voelt!
Ga je sporten? Track alles met je app, anders is het niet gebeurd!
Zie je een leuke jongen op straat? Check je dating-app of hij ‘in de buurt’ is, zodat je kan chatten!
Ben je boos op iemand op school? Ga snel naar huis zodat je gewoon via de insta-chat ruzie kan maken.
Hoe ‘real’ is contact via de schermpjes? Wat is daarvan de invloed op hoe liefde werkt, relaties en vriendschap? Hebben de schermpjes effect op seksuele ontwikkeling? Is het slecht om een seksueel getinte foto van jezelf te maken en online te sturen naar iemand, of is dat een nieuw normaal? Kunnen we überhaupt nog wel ‘ouderwets real-life’ met elkaar communiceren? Kortom: mogen/kunnen we nog wel zijn wie we echt zijn?
- In totaal duurt Schermtijd 90 minuten, inclusief het nagesprek door onze 'joker'.
- De voorstelling wordt per klas in een klaslokaal gespeeld
- Aantal voorstellingen per dag: Minimaal 2, maximaal 3 voorstellingen per dag
- Meer informatie: [email protected]